Una nova concentració demana per quart any consecutiu la inclusió de la figura femenina en la confraria de la Sang, ara amb el suport del Tribunal Constitucional

Sagunt ha cridat un any més per la inclusió. Aquest Dimarts Sant, la plaça situada davant l’ermita de la Sang ha tornat a convertir-se en punt de trobada per a la reivindicació. Desenes de persones han participat en una concentració pacífica convocades pel col·lectiu Setmana Santa Inclusiva. El motiu, exigir la inclusió de les dones en la Confraria de la Puríssima Sang del nostre Senyor Jesucrist, que continua sent exclusivament masculina malgrat els ja quatre anys de reivindicació més forta.

Durant l’acte s’ha llegit un manifest en el qual s’ha reclamat una Setmana Santa “en igualtat de drets i obligacions”, subratllant que les dones també han viscut i sostingut aquesta tradició des de la infància, encara que històricament relegades a un paper invisible. “No volem canviar tradicions, sinó millorar-les i adaptar-les als temps”, han defensat.

Multitud de banderoles llueixen acompanyades de crespons negres

La convocatòria se celebra, com cada any, l’únic dia sense processons de la Setmana Santa local, per a facilitar la participació ciutadana sense interferències litúrgiques. A més, nombrosos balcons de la capital comarcal llueixen en aquests dies banderoles tradicionals acompanyades de crespons negres, símbol de protesta davant la negativa de la confraria a permetre l’entrada de dones.

El moviment cobra força després del recent suport del Tribunal Constitucional a la participació femenina en germanors religioses amb tradició exclusivament masculina, una sentència que marca un precedent aplicable a casos com el de Sagunt. Setmana Santa Inclusiva ha celebrat aquest avanç jurídic i ha reiterat que no es planteja la creació d’una confraria paral·lela: l’objectiu és formar part de la mateixa germanor que ha sigut referència familiar durant generacions.

La confraria de La Sang, amb al voltant de 1.500 membres, va votar en 2022 en contra de reformar els seus estatuts per a permetre l’accés de dones. No obstant això, les mobilitzacions s’han mantingut vives i creixents, especialment cada Dimarts Sant, quan es llança un missatge clar als responsables de la germanor: “El moment ha arribat i el moment és ara”.