El programa Renoinn 2 reparteix les ajudes entre 46 iniciatives d’energia fotovoltaica i eòlica a la província

El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha concedit 19,36 milions d’euros procedents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) a 46 projectes d’energies renovables innovadores i emmagatzematge a la província de Castelló, dins del programa Renoinn 2.

Es tracta d’ajudes del programa d’incentius a projectes innovadors d’inversió en instal·lacions de producció d’energia elèctrica mitjançant tecnologia fotovoltaica i eòlica, així com a l’emmagatzematge associat a aquests projectes i a la implantació de bombes de calor renovable, articulades a través de cinc línies d’incentius en el marc del PRTR.

En el conjunt d’Espanya, els 524 expedients seleccionats per concurrència competitiva aportaran al sistema 1.225,66 MW de generació —majoritàriament fotovoltaica— i 2.320,72 MWh de capacitat d’emmagatzematge. La convocatòria és gestionada per l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE), i el seu tret diferencial respecte a la primera edició és el caràcter innovador dels projectes i la seua integració en diferents sectors productius, a més d’impulsar l’autoconsum col·lectiu i el desplegament de la bomba de calor per a descarbonitzar la climatització.

Repartiment per municipis
Els 46 projectes seleccionats a la província es distribueixen entre aquests municipis:

Castelló: 14 projectes
Onda: 11 projectes
la Vall d’Uixó: 7 projectes
Peníscola: 4 projectes
Alcalà de Xivert: 2 projectes
la Vall d’Alba: 2 projectes
Serra d’en Galceran: 2 projectes
Atzeneta del Maestrat: 1 projecte
Vilanova d’Alcolea: 1 projecte
Soneja: 1 projecte
Almassora: 1 projecte


De les cinc línies d’incentius del programa, la que més ajudes ha repartit a la província és la de projectes innovadors d’autoconsum col·lectiu amb emmagatzematge amb participació de consumidors vulnerables, amb 34 projectes. Li segueix la línia d’instal·lacions agrivoltaicas amb emmagatzematge, amb 9 projectes —8 de fotovoltaica amb cultiu intercalat i 1 de agrivoltaica amb estructura sobre el cultiu—. La resta de fons es reparteix entre 2 projectes d’integració de renovables amb emmagatzematge en infraestructures i 1 projecte d’instal·lacions fotovoltaiques flotants en espais artificials amb emmagatzematge.

Valoració de la subdelegada del Govern
La subdelegada del Govern a Castelló, Antonia García Valls, ha destacat l’elevat nombre de projectes de la província seleccionats en aquesta convocatòria, ja que 46 dels 69 projectes de la Comunitat Valenciana se situen en municipis castellonencs. García Valls ha assenyalat que les ajudes “ajudaran a impulsar la implantació d’iniciatives innovadores en compatibilitzar l’ús del sòl agrícola amb la producció fotovoltaica, sense perjudici a la producció”.

La subdelegada ha precisat a més que la major part dels projectes de la província s’emmarquen en la categoria d’autoconsum col·lectiu amb participació de consumidors vulnerables.

“Aquests projectes contribuiran a la promoció del paper proactiu de la ciutadania en la descarbonització, posant a la ciutadania en el centre de la transició energètica, alhora que aporten un benefici social i econòmic per als ciutadans més vulnerables”, ha assenyalat García.