Sánchez es compromet a tornar a València per a visitar la zona zero de la riuada, encara que no fixa cap data

Les associacions de damnificats per la dana s’han reunit durant tres hores amb el president del Govern, Pedro Sánchez, que s’ha desplaçat fins a la delegació del govern de València

Els portaveus de les associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 —Associació Víctimes Mortals DANA 29-0, Associació de Víctimes de la Dana 29 d’Octubre de 2024 i Associació Damnificats de la Dana Horta Sud València— han comparegut davant els mitjans de comunicació per a informar dels acords obtinguts després de reunir-se per primera vegada amb el president del Govern, Pedro Sánchez, en una trobada que s’ha deixat anar durant tres hores en la delegació del Govern a València.

Els portaveus de les tres associacions han coincidit a qualificar la reunió de “llarga i fructífera”, i fins i tot s’ha arribat a afirmar que el president ha acudit “amb els deures fets” a la trobada amb els afectats. “Molts punts els ha introduïts ell, els tenia en la seua llista”, ha explicat Rosa Álvarez, presidenta de l’Associació Víctimes Mortals DANA 29-0.

Durant la compareixença, els damnificats han informat els mitjans de diferents compromisos adquirits per part de l’Executiu central. El principal és la celebració d’un Funeral d’Estat, que tindrà lloc a València. Ho organitzaran les víctimes juntament amb delegació del Govern i s’espera que se celebre prop de l’aniversari de la tragèdia, encara que la data serà concertada al costat de la Casa Reial espanyola. “El funeral serà totalment laic, com no pot ser d’una altra manera. No serà religiós com el que es va realitzar ací”, ha assegurat Álvarez.

També s’ha acordat una reunió per a el pròxim dia 29 de maig amb la vicepresidenta tercera del Govern, Sara Aagesen, per a tractar les millores d’infraestructures dels barrancs del Pedrís, la Saleta i el Gallec, en l’A-7. Uns projectes que contemplen el replantejament de les infraestructures per a 2.000 anys, amb el canvi climàtic com a element central, han assegurat els damnificats.

A més, s’ha garantit que les víctimes seran presents en la comissió d’investigació sobre la dana el Congrés dels Diputats i fins i tot seran els qui òbriguen les compareixences.

Els portaveus de les víctimes també han parlat dels retards del Consorci d’Assegurança a pagar els danys a l’indispensable teixit comercial i empresarial de la zona afectada per la dana. Segons ha explicat Christian Lesaec, president de l’Associació de Damnificats per la DANA de l’Horta Sud, Sánchez ha xifrat en un 22% els expedients que falten per tancar. Però en la reunió s’ha habilitat un canal directe de comunicació amb la Delegació de Govern.

També s’ha parlat del greu problema que existeix amb els ascensors. Així, i segons la patronal d’ascensors, encara queden 1.000 infraestructures per reparar, unes dades “positives” per als afectats, que xifraven fa una setmana en 3.000 o 4.000 els ascensors encara sense reparar. A més, Lesaec ha confirmat que hi haurà una reunió entre el Govern i la patronal d’ascensors, per a intentar que es reparen al més prompte possible.

Un altre dels temes dels quals s’ha parlat és de la sostracció de vehicles. Les associacions de víctimes han demanat que el Ministeri de l’Interior augmente els recursos a l’hora d’investigar què ha ocorregut amb els cotxes robats aprofitant la dana. El Govern, sempre segons les víctimes, ha confirmat que les autoritats estan treballant en això i que els facilitaran informació quan la tinguen.

Els afectats també han demanat més visites de Sánchez a València per a tornar a reunir-se amb ells i que visite la zona zero. Encara que ací no s’ha volgut fixar cap data.

Per part seua, la presidenta de l’Associació de Víctimes de la DANA, Mariló Gradolí, ha apuntat a la important necessitat que es reforcen els serveis psicològics en tota la zona zero. “Estem en una societat traumatitzada i no volem que València quede vulnerabilizada”, per la qual cosa també han tractat aquest assumpte amb el president del Govern.

RELACIONADES: El deute pendent de Sánchez en la seua visita a València: 39.000 famílies segueixen sense rebre les ajudes promeses pel govern