La pluja d’aquest dilluns ha donat una treva a la vesprada i l’amenaça de la previsió no ha restat emoció a aquesta celebració entre lúdica i religiosa

Els rams de clavells rojos i blancs i de estátice estatge i groga de milers de falleres han començat a delinear el disseny del mantell de la Verge dels Desemparats en el primer dia de l’Ofrena de Falles, que enguany compleix 80 anys i on el fred i la humitat dominen aquesta maratoniana jornada devota.

A més, enguany l’enorme imatge de la Verge estrena joia en una Ofrena amb novetat tecnològica per a seguir el recorregut en temps real i evitar que acabe a hores intempestives, sobretot davant la previsió que entre aquest dilluns i el dimarts desfilen fins a 120.000 persones, totes elles de comissions falleres de València però també de pobles assolats per la dana.

La pluja d’aquest dilluns ha donat una treva a la vesprada i l’amenaça de la previsió no ha restat emoció a aquesta celebració entre lúdica i religiosa, desbordada enguany per la il·lusió dels quals desfilen per a arribar fins a la Geperudeta, com es coneix afectuosament a la Verge, i per la participació de comissions falleres afectades per les inundacions de la dana, que enguany han marcat la festa valenciana per excel·lència.

Aquest multitudinari acte faller, que se celebra en dues jornades amb la desfilada de fins a 120.000 fallers i 9.000 músics, congrega cada any a milers de persones en el seu recorregut, que encoratgen amb aplaudiments i floretes de “boniques!” a les falleres, que passen hores a l’espera del seu torn per a deixar els rams als peus de la Verge.

Treball mil·limètric dels ‘vestidors’
És en eixe moment quan comença l’engranatge mil·limètric dels ‘vestidors’ (vestidores) de la Verge, i mentre els qui estan a peu del catafalco de fusta amb la imatge de la verge -de 15 metres d’alt- agafen els rams i els tiren als que estan a dalt, aquests els van col·locant en el seu lloc per a compondre el disseny -mantingut sempre en secret- del mantell florit de la Mare de Déu.

El gran fervor que li professen a la matrona de la ciutat fa que quan acaben els dos dies d’ofrena la seua imatge florida es convertisca en punt de peregrinació per a devots, turistes i curiosos que, mòbil en mà, immortalitzen la bellesa de la verge amb el seu nou mantell.

En total seran uns 70.000 de rams de clavells rojos i blancs, amb uns altres de estátice -de color morat, groc, fúcsia i blanc-, els que aniran teixint el disseny que cada any vist el mantell de la Verge i que és sorpresa fins que el completen amb totes les flors.

Nova tecnologia i una joia regale d’Isabel II
Enguany, els estendards amb què cada comissió encapçala la seua desfilada porten implantats xips que mesuren amb precisió al moment els temps de pas i que, gràcies a l’aplicació mòbil Ofrena 2025, proporciona la situació en temps real i permet ajustar els temps per a tractar d’evitar acabar a altes hores de la matinada.

A més, enguany el conjunt escultòric de la imatge llueix una rèplica de la maragda que la reina Isabel II va regalar a la Mare de Déu dels Desemparats, una reproducció a escala de la joia realitzada pels artistes fallers Sanabria i Ceballos amb la col·laboració del mestre restaurador Pedro Arrúe, i que dona més simbolisme i realisme al catafalco.

La dana és present en l’Ofrena
Entre tots dos dies participaran en l’Ofrena prop de 1.400 fallers i falleres de municipis afectats per la dana del passat octubre d’un total de 157 comissions de 33 juntes locals i altres 32 comissions d’altres 24 poblacions sense junta local.

Les comissions falleres desfilen, com és habitual, pels dos itineraris tradicionals, els carrers de la Pau i Sant Vicent, fins a confluir en la plaça de la Verge.

Bebés de mesos i senyores amb més de quatre dècades d’Ofrenes
Durant el recorregut fins a la Verge, les comissions desfilen en rigorós ordre amb files de cinc fallers o falleres, en les quals es pot veure des de bebés de tres, quatre i set mesos en braços dels seus pares, molts carrets i xiquets xicotets, fins a dones amb les seues trosses canoses i senyores que porten quatre i cinc dècades sense faltar a una Ofrena.

A més d’algun paraigua entre els fallers per les previsions de pluja, en l’Ofrena no han faltat les llàgrimes dels fallers i falleres en passar al costat de la matrona de la ciutat, però també de la gent que encoratjava a les falleres, emocionada en veure-les desfilar.

També s’ha pogut veure una demanada en mà als peus del catafalco per part d’un faller cap a la seua parella, també fallera.

Espectacles de carrer i un llenç solidari
Allunyats de la zona de peregrinació de l’ofrena però en el mateix epicentre faller que és la plaça de l’Ajuntament, turistes i visitants gaudeixen dels espectacles de ball, acrobàcies i música de carrer que ofereixen artistes arribats de molts llocs d’Espanya i un altre països.

En la mateixa plaça de la Verge, enfront de la matrona, l’artista madrilenya Esther Moya, que segons compte a EFE va fer un retrat de la cantant Karol G que es va subhastar a Miami per 72.000 euros, estarà els dos dies d’Ofrena pintant en directe a la Verge amb acrílic sobre un llenç, de 1,10 per 1,40 metres, que se subhastarà per als afectats per la dana.