L’editorial de la Diputació, la Institució Alfons el Magnànim, ha publicat la investigació del periodista Sergi Moyano sobre el segrest de Suñer el 13 de gener de 1981
La Diputació de València ha publicat una investigació que aporta dades inèdites del segrest de l’empresari Luis Suñer per ETA, com la participació de terroristes valencians en la captivitat o el lloc exacte en el qual es trobava l’empresari alzireny.
L’editorial de la Diputació, la Institució Alfons el Magnànim, ha publicat la investigació del periodista Sergi Moyano sobre el segrest de Suñer el 13 de gener de 1981, quan un comando d’ETA polític-militar va assaltar la fàbrica de gelats de Avidesa a Alzira i va segrestar el propietari, Luis Suñer.
Moyano ha reconstruït la història d’un segrest que es va allargar tres mesos i els responsables directes dels quals mai van ser identificats, mitjançant una investigació minuciosa que es llig com una novel·la i que inclou el testimoniatge exclusiu d’un dels segrestadors.
Segons han informat aquest dimecres fonts de la Diputació, per primera vegada es relata la participació de valencians en el segrest, després que cap valencià fora identificat ni jutjat pel cas Suñer.
Només van ser condemnats i posteriorment indultats els etarres del segon zulo on l’empresari d’Alzira va passar els últims dies de segrest, ja que van haver de canviar-ho perquè el primer amagatall era molt xicotet i Luis Suñer començava a mostrar problemes de salut al no poder moure’s.
La investigació descobreix les històries dels integrants del comando que van idear el rapte i que el van sostindre durant dos mesos i mig, una mescla de joves desencantats amb la Transició i terroristes que havien causat víctimes mortals.
Al principi eren dos bascos -Mari i José-, tres valencians i un madrileny. Quan va quallar la idea de dur a terme un segrest, dos dels valencians van desertar i va quedar un, Nel·el, que era parella de Xavi, el madrileny que és la veu exclusiva entrevistada per a aquest llibre.
A més, l’estudi també revela el lloc exacte on estava el zulo, on es va produir l’intercanvi d’amagatall, el recorregut terrorista dels protagonistes, o dades com en què va invertir ETA els 325 milions de pessetes que es van pagar pel rescat: en projectes culturals, com a revistes o una pel·lícula.
El segrest va discórrer enmig d’un panorama polític i social convuls, amb el colp d’estat pel mig i en plenes negociacions per a la dissolució d’ETA polític-militar, que es va fer efectiva en 1982.
Sergi Moyano Hurtado (Carcaixent, 2000) és periodista de Televisió Espanyola en la Comunitat Valenciana. Graduat en Periodisme per la Universitat Jaume I, està interessat en la memòria democràtica, els drets humans i la cultura, i amb 17 anys va publicar un documental sobre la República i la dictadura al seu poble.

