La iniciativa ‘En un lloc de…’ porta fins a Paiporta sis reproduccions d’obres mestres que podran admirar-se fins al 30 de juny
‘El somni de Jacobo’, de José Ribera, ‘Les Hilanderas’ de Velázquez o ‘María Tudor, reina d’Anglaterra’, d’Antonio Moro són tres de les sis reproduccions d’obres mestres del Museu del Prado que es poden contemplar en edificis significatius de Paiporta fins al pròxim 30 de juny.
Aquest municipi de l’Horta Sud, enclavat en la zona zero de la dana, és un dels 12 on la institució ha portat les seues obres per a acostar la cultura als ciutadans i col·laborar en una volta a la normalitat en aquest terreny, i que sumen una vintena de rèpliques exactes dels quadres més coneguts dels prop de 1.700 que formen part del patrimoni de Prado, excloent el ‘Jardí de les delícies’, del Bosco, que per la seua grandària és inviable.
La iniciativa ‘En un lloc de la memòria’, que que promou l’entitat, juntament amb la Fundació Amics del Museu del Prado pel Dia Internacional dels Museus, s’estén també a; Alaquàs, Albal, Aldaia, Algemesí, Benetússer, Catarroja, Xiva, Massanassa, Quart de Poblet, Torrent i Utiel, a la província de València, a més de Letur, a Castella-la Manxa.
“El nostre objectiu és tornar a portar la mirada fins ací perquè tots els espanyols recordem el que ha succeït i per a aportar una mirada de futur de normalitat i d’esperança a aquests municipis”, ha assenyalat el director de Comunicació del Museu del Prado, Carlos Chaguaceda, en la presentació que ha tingut lloc aquest dimarts a Paiporta i que després s’ha desplaçat a Massanassa i Torrent.
El responsable ha explicat que es van posar en contacte amb els alcaldes per a presentar-los la iniciativa i van obtindre un resposta positiva quasi immediatament. Han sigut els ajuntaments els que han triat els espais públics en els quals s’han instal·lat, tenint en compte la indicacions del Museu.
“Espere que per als veïns de Paiporta siga una satisfacció veure’ls tan a prop”, ha recalcat, agraint a l’alcaldessa, Maribel Albalat i als responsables d’aquests 12 municipis, l’acolliment de la iniciativa. “No us oblidem, pensem en vosaltres i us convidem a gaudir de la vida superant el passat i esperant que no torne a repetir-se”.
Chaguaceda també ha destacat que les obres “s’han imprés i instal·lat amb dues empreses de Paiporta, perquè els beneficis es queden ací”. “Espere que per a la gent de Paiporta siga una satisfacció veure’ls tan a prop. Els quadres són vostres i no hi ha un altre lloc millor per a estar en el Dia Internacional dels Museus que en aquests pobles”, ha conclòs.
Espais culturals destrossat per la dana
Per part seua, l’alcaldessa Maribel Albalat, ha agraït que aquest “acostament de l’art, història i cultura als nostres espais quotidians”. “Des de fa sis mesos hem hagut d’adaptar-nos a les noves circumstàncies i estem vivint encara una catàstrofe que es va emportar, a més de vides humanes, tots els espais d’oci i cultura del nostre poble”, ha recodado, afegint que “encara que no és fàcil, a Paiporta sabem que l’art i a cultura són part d’eixe procés d’adaptació”.
“Recuperar actes culturals dona la sensació que comencem a viure amb normalitat, perquè sinó, sense parcs, sense instal·lacions esportives, sense programació cultural… el dia a dia es fa més difícil i nosaltres som gent de carrer i socialitzar”. Per això aquest projecte és tan important perquè connecta amb eixa voluntat de fer de la cultura una eina de trobada, de reflexió i d’esperança”, matisa.
“Algunes de les obres més importants del nostre patrimoni estan ara a l’abast de tots i iniciatives com aquesta ens anima a continuar apostant per la cultura com a eix de transformació social”, afig i explica que “hem triat espais amb les característiques que ens han dit que són emblemàtics per a nosaltres com la biblioteca que està destrossada en la seua planta baixa però que funciona en precari, i una casa patrimoni municipal i en el Museu de la Rajoleria que és el nostre emblema”. A més, les altres tres es reparteixen en l’IES la Senia, en l’institut Andreu Alfaro i al carrer Convent.
La bellesa d’Espanya
La inauguració ha comptat amb un convidat d’excepció l’exministre Javier Solana, ara president del Real Patronat del Museu del Prado, que ha atés un gran nombre de ciutadans que s’han acostat a saludar-lo.
“Heu patit molt i tots tenim l’obligació d’acompanyar-vos i tractar d’ajudar-vos. El Museu del Prado té la bellesa i creiem que és una obligació que eixa bellesa siga als vostres carrers aquests dies i saber que tota Espanya és ací, hui, amb el Prat”, ha apuntat. A més a enviat un missatge d’esperança: “heu de continuar treballant amb tenacitat, la vida segueix i vosaltres heu de seguir amb la vida”.
També ha sigut present Gemma Muñoz, adjunta de la Fundació Museu del Prado, a més de representants d’altres municipis que formen part de la iniciativa com l’alcalde d’Albal, José Miguel Ferris, el d’Alaquàs, Toni Saura, i la regidora de Torrent, Amparo Chust.
El museu repartirà també 300 llibres d’art en els municipis i cada localitat ha organitzat accions com a rutes guiades i activitats en els col·legis. Membres del museu nacional es traslladaran aquesta setmana, dins de la seua programació pel Dia Internacional dels Museus, a les localitats afectades per la dana per a divulgar la iniciativa en les seues xarxes socials.
Obres a Torrent
En el cas de Torrent, s’exposen tres destacades reproduccions: ‘Les llances o La rendició de Breda’ (1635) del pintor Diego Velázquez, amb unes dimensions de 307,3 x 371,5 cm, que llueix en la EMAT; l’obra ‘Natura morta amb flors, copa de plata daurada, ametles, fruita seca, dolços, panets, vi i pitxer de peltre’ (1611) de l’artista Clara Peeters, amb unes dimensions de 52 x 73 cm, en el Antic Mercat; i l’obra ‘Els fills del pintor en el saló japonés’ (1874) del pintor Mariano Fortuny i Marsal, amb unes dimensions de 44 x 93 cm, en el Ficus davant l’ajuntament.
L’alcaldessa Amparo Folgado ha manifestat que “agraïm profunda i sincerament al Museu Nacional del Prado i als seus Amics el seu compromís amb Torrent i altres localitats afectades, destacant, d’aquesta manera, el paper fonamental de la cultura en la reconstrucció emocional i social. Rebre al Prat a Torrent no és només un acte cultural, és un símbol poderós que estem junts en la recuperació, i que el nostre municipi té la fortalesa per a mirar cap avant amb esperança, a través de l’art”.
“Per a Torrent és un orgull rebre aquestes tres obres emblemàtiques del Museu del Prado als nostres carrers. És un gest que reforça la unió entre cultura i recuperació social després de la DANA. Aquesta iniciativa del Prat és una meravellosa mostra de solidaritat que ens ajuda a recuperar l’ànim després de moments tan difícils. L’art té eixe poder transformador que tant necessitem ara”, ha assenyalat Folgado.
Altres municipis
L’obra de Rembrandt ‘Judit en el banquet de Holofernes’ s’ha traslladat al Xalet de la Xapa de Benetússer. Rafael deixa la seua empremta a la Casa de la Cultura d’Albal, amb la seua obra ‘El cardenal’. El TAC de Catarroja, un dels edificis més danyats per la dana, acull el quadre de Rubens, ‘Lluita de Sant Jordi i el drac’. A Alaquàs, llueix ja ‘L’Anunciació’ de Fra Angelico, en l’avinguda del País Valencià.
En el carrer Esgelèsia d’Aldaia, es pot contemplar l’obra de Tiziano, ‘Carles V en la batalla de Mühlberg’ i en l’antiga estació de Quart de Poblet, ‘Venus i Adonis’ de Paolo Veronés. ‘La guapa vestida’ de Goya és la protagonistes de la Plaça dels Escoles Velles de Massanassa
Ja fora de l’Horta Sud, la plaça de l’Església de Xiva acull ‘Santa Isabel de Portugal’ de Zurbarán, i ‘Autoretrat’ de Dürer s’ha traslladat a la façana del Museu Valencià de la Festa d’Algemesí. ‘El quitasol’ de Goya ja llueix en la plaça de l’Ajuntament d’Utiel.



