La imatge de la Verge ha estat vestida amb el mantell fruit de la iniciativa “Una mica de molts”, promoguda per nombroses entitats culturals i cíviques valencianes
Milers de valencians han acompanyat aquest diumenge a la Verge dels Desemparats en la tradicional “missa d’infants” i el posterior trasllat de la seua imatge de la Basílica a la Catedral, actes que enguany coincideixen amb el centenari de la seua coronació.
A les 8 del matí ha tingut lloc la “missa d’infants” a les portes de la Basílica, celebrada per l’arquebisbe de València, Enrique Benavent, qui ha demanat mantindre viva “aqueixa fe que actua per la caritat” per a poder “aportar al món l’esperança que tant es necessita”.
Després de l’homilia, ha tingut lloc el multitudinari trasllat de la Verge de la Basílica a la Catedral, un acte que se celebra el segon diumenge de maig i que enguany culmina un cap de setmana dedicat a commemorar el centenari de la seua coronació.
El bon temps i l’absència de pluja han marcat la celebració d’aquest esdeveniment, en el qual milers de valencians han mostrat la devoció que senten per la seua patrona.
La imatge de la Verge ha estat vestida amb el mantell fruit de la iniciativa “Una mica de molts”, promoguda per nombroses entitats culturals i cíviques valencianes.
El mantell ha sigut teixit, confeccionat i brodat en els últims mesos per artesans valencians i devots anònims que s’han sumat a la iniciativa amb les seues donacions dins d’una campanya que va començar l’any passat per a fer partícip a tota la societat valenciana de la celebració d’aquest centenari.
PROTAGONISME POLÍTIC
Els actes coincideixen enguany en plena campanya electoral, i han comptat amb la presència de polítics, com l’alcalde de València i candidat de Compromís a la reelecció, Joan Ribó, qui no ha assistit a la missa però sí al trasllat; la vicealcaldessa de ciutat i aspirant del PSPV a l’alcaldia, Sandra Gómez, o els candidats del PP a la Generalitat i l’alcaldia, Carlos Mazón i María José Català.
Sandra Gómez ha proposat, en cas de ser elegida alcaldessa, que la celebració del Dia de la Verge dels Desemparats tinga un cartell propi que recorde l’arribada de la festa als valencians i valencianes, com ocorre amb les Falles, el Corpus o la Setmana Santa Marinera.
Ha avançat que impulsarà també la col·laboració de l’Ajuntament amb l’Església per a descentralitzar la festa i que les celebracions puguen arribar a tots els barris, i ha reivindicat el paper d’una alcaldessa que “siga present en els llocs i moments més importants per als seus veïns i veïnes”.
Gómez també ha criticat els continus intents d’apropiació de les festes de la ciutat per part de la dreta, i ha advertit que “aquesta celebració és de tots els valencians i valencianes amb independència del que opinen o del que voten aquestes eleccions”.
Per part seua, la candidata del PP a l’alcaldia, María José Catalá, ha defensat que el compromís amb les tradicions del poble valencià “passa per una presència institucional permanent i no sols en temps electoral”.
En aquest sentit, ha retret a l’alcalde que durant huit anys haja estat “absent en totes aquestes celebracions”, i aparega “just en any electoral”, la qual cosa creu que “no ha sigut la millor de les idees del senyor Ribó”.
Carlos Mazón, per part seua, ha acusat el president de la Generalitat i candidat socialista a la reelecció, Ximo Puig, d’haver “traït a la identitat valenciana”, i ha anunciat que en cas de poder formar govern, posarà en marxa una Llei de Senyals d’Identitat.
El regidor de Cultura Festiva, Pere Fuset, ha recordat que la Verge “no és de ningú” i “no pot ser usada des de la falta de respecte com si fora una arma electoral”, i ha demanat als partits que presenten les seues propostes de campanya “sense la necessitat d’usar per a dividir el que aquesta pensat per a unir.
Ha afirmat que l’Ajuntament de València ha estat “a l’altura” en la celebració del centenari de la coronació de la Verge, i ha defensat que l’alcalde “ha complit amb el seu paper institucional en una ocasió tan especial” com aquesta.

