La Conselleria de Sanitat aposta per implantar la IA en els centres sanitaris

El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, ha anunciat que es destinaran 192 milions d’euros al programa de Salut Mental i Addiccions i contempla la creació de 200 nous llocs de treball, passant de “estar a la cua a ser la segona autonomia amb major taxa de places del país”

El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, ha anunciat en Les Corts Valencianes que s’obriran els hospitals a la vesprada en jornada ordinària, com ja s’està fent a l’hospital Clínic i s’iniciarà en La Fe, a cost zero i reorganitzant les plantilles.

Segons han precisat a EFE fonts de Sanitat, eixa mesura inclourà proves diagnòstiques, quiròfans i consultes i es començarà als hospitals més grans, i si després de reorganitzar fa falta es contractarà més personal.

“El que no es podia fer és que jo no treballe al matí o no treball quan em toca fer i treball a la vesprada, perquè perd el principi d’equitat”, ha assenyalat el conseller durant la seua compareixença per a presentar el projecte de pressupostos del seu departament per a 2025.

Aquests ascendeixen a 9.186 milions d’euros, un 8% més que el de l’exercici anterior, i apostaran per l’Atenció Primària, l’Estratègia de Salut Digital i la Salut Mental, que serà “vital” davant les conseqüències de la dana, ha assenyalat.

Salut mental
Segons ha detallat, es destinaran 192 milions d’euros al programa de Salut Mental i Addiccions i contempla la creació de 200 nous llocs de treball, passant de “estar a la cua a ser la segona autonomia amb major taxa de places del país”.

Una altra de les grans apostes en aquesta matèria, ha afegit, són els Hospitals de Dia per a Salut Mental, 18 d’ells per a persones adultes, amb 450 places i una inversió de més de 56 milions d’euros per als pròxims 5 anys.

Ha informat així mateix de la implantació de set Unitats de Trauma Complex en els departaments afectats per la dana i a la creació de 22 Unitats de Detecció Precoç, en col·laboració amb la Conselleria d’Educació, que inclouen 56 places de psicologia.

Els pressupostos contemplen a més, ha destacat Gómez, 1.744 milions per a Atenció Primària i aposten per un nou escenari tecnològic que es veurà reflectit en la història clínica única, l’anell radiològic i la implantació de la IA.

El conseller de Sanitat ha qualificat de “injust” que la Comunitat Valenciana no reba compensació per les 200.000 assistències d’Atenció Especialitzada prestades anualment a persones desplaçades d’altres comunitats, que suposen una despesa de 77,6 milions d’euros anuals, i ha reclamat una reivindicació “unànime”.

Infraestructures

En matèria d’infraestructures, es destinaran 82 milions d’euros d’inversió directa i s’augmenta un 30% les subvencions a Ajuntaments i Diputacions per a l’adequació de consultoris auxiliars amb una dotació de 6,5 milions.

Pel que respecta a l’Estratègia de Salut Digital, la Generalitat invertirà 235 milions fins a 2027 per a enfortir el sistema sanitari valencià amb noves tecnologies, que contribuïsquen a “situar-nos en el podi de les CCAA en Salut Digital”.

Quant al pressupost en Farmàcia s’incrementa en 240 milions per a augmentar contractes de compra centralitzada que permet el proveïment i l’accés dels pacients a medicaments innovadors.

El diputat socialista Rafa Simó ha criticat la retallada, per segon any consecutiu, de les ajudes laborals a les persones amb trastorn mental greu i ha recriminat que “no hi ha en el pressupost una sola línia concreta per a la salut mental d’afectats per la dana”.

Per part seua, el diputat de Compromís Carles Esteve ha denunciat les “retallades en el funcionament ordinari” dels hospitals, que comportarà, ha advertit, el “col·lapse” el mes vinent d’octubre, “perquè tindrà personal però no diners per a pagar la llum o llençols als hospitals”, al mateix temps que ha reclamat la implantació de la figura de la infermera escolar.

Des de Vox, Ana Vega ha defensat la necessitat de “blindar” els pressupostos en matèria de sanitat i ha demanat una partida perquè la sanitat valenciana “es faça càrrec dels malalts d’ELA que el Govern de Sánchez deixa a la seua sort”.