El consolat Ucraïnés acusa la UV de cedir “davant la propaganda russa” i suspén tota col·laboració amb la institució
El passat dia 18 de maig la Universitat de València va convidar com a ponent al Conseller de l’Ambaixada de Rússia a Espanya, Kirill Budaev, que va donar una conferència davant mig centenar d’alumnes i professors de la Facultat de Dret sobre les conseqüències econòmiques del conflicte a Ucraïna.
Durant la seua ponència Budaev va acusar a Occident d’usar com a arma la desinformació per a llançar “campanyes antirusses a gran escala en els mitjans de comunicació” i de la “política econòmica miop i irresponsable dels països del «Occident col·lectiu»”.
Aquesta intervenció ha despertat la ira de la comunitat ucraïnesa en la Comunitat Valenciana, una comunitat que s’ha disparat després de l’allau de refugiats per la invasió russa d’Ucraïna, portant al cònsol honorífic d’Ucraïna en la Comunitat Valenciana a emetre un comunicat públic mostrant la seua indignació màxima amb aquest acte.
En el seu comunicat, el consul honorari parla de ´”vergonya de les societat valenciana” per permetre que la Universitat de València servira de “fòrum i altaveu” de la “propaganda russa”.
“Rússia és considerada tòxica entre les democràcies del món i entre una aclaparadora majoria d’organitzacions internacionals pel seu menyspreu als drets humans, a la legalitat internacional i a la pau mundial i per això és objecte de condemnes per Nacions Unides que aconsegueixen nivells d’unanimitat inèdites” ressalta el màxim representen d’Ucraïna en la Comunitat Valenciana que a més recorda que el President de Rússia, autoritat màxima del seu Estat al qual serveix l’Ambaixada de Rússia, té una “ordre d’arrest de la Cort Criminal Internacional contra Putin per ni més ni menys que la deportació il·legal de xiquets d’Ucraïna a Rússia, per no entrar detalladament d’altres crims de guerra com les violacions de dones –i casos documentats de menors-, les execucions sumàries de civils, la destrucció d’infraestructures essencials d’Ucraïna, etc” , en paraules textuals del comunicat.
Per al Cònsol és cridaner que “de lliçons de llibertat d’expressió una nació experta en la mentida constant i en l’assassinat i detenció de periodistes” i mostren la seua preocupació perquè la Universitat de València haja donat veu a un representant d’aquest país.
D’aquesta manera el Consul Honario d’Ucraïna en la Comunitat ha exigit a la rectora de la Universitat de València Donya María Vicenta Mestre Escrivá, que òbriga una investigació interna sobre el succeït i depure responsabilitat fins a les “últimes conseqüències” d’aquells que han instrumentalitzat una institució de pau pública com la Universitat i abusat de la llibertat de càtedra, per a donar veu a subordinats de criminals de guerra.
Però el consolat no es queda ací i demanarà al Ministeri d’Educació i Formació Professional i a la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital que òbriguen una investigació respecte a l’ús de fons d’aquest esdeveniment, així com “possibles ingressos a la institució o als seus treballadors per part de Rússia”. Segons el cònsol aquestes sospites d’ingerència econòmica “estan ben fundades en iniciatives passades de la Universitat de València amb la universitat presidencial russa RANEPA (Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration) que ha aprofundit com cap altra universitat espanyola”.
Paral·lelament el consolat d’Ucraïna en la Comunitat suspendrà tota col·laboració amb la Universitat incloent la seua participació en programes com el Màster en Estudis Internacionals i de la Unió Europea de la Universitat de València.

